Een perfect ontworpen product = de factor tot succes? Of toch niet?

Hey you!

Ik ben Alexandra Vermeir, gids, motivator & sparringspartner voor productondernemers en elke week geef ik jou 1 concrete tip mee waar je als ondernemer mee aan de slag kan.

Een hele tijd terug zat ik samen met iemand die een eigen product wou uitwerken. Ze was méga enthousiast en ik was hier ook 200% in mee.

Het idee was volledig uitgewerkt, ze had alle specificaties op punt gezet en alles was perfect.

Iets té perfect zelfs.

Waarom zeg ik dit zo?

Vele ondernemers hebben een ideaalbeeld rond hun product in gedachten, maar na het opzetten van een plan, onderzoek en de verkoopstrategie, blijkt dit niet altijd zo vanzelfsprekend.

Enkele voorbeelden:

  • Hét perfecte potje.
  • Dé meest gepaste verpakking.
  • De meest duurzame materialen
  • 3 verschillende modellen, kleuren, maten… One for all.
  • De mooiste vormgeving
  • Belgische productie
  • In samenwerking met betekenisvolle partners

Maarrrrrrrrrr, welke moeilijkheden kunnen er achter elke optie schuilen?

  • Hét perfecte potje.
    • Mogelijks pas te bestellen aan +1000 stuks. Een gigantische investering.
  • Dé meest gepaste & bedrukte verpakking.
    • Een verpakking op maat lijkt geweldig, maar kost ook véél geld. Zeker in kleinere oplages.
  • De meest duurzame materialen
    • Wat is duurzaam? Er is al snel sprake van ‘valse’ advertising en dat wordt meestal niet in dank onthaald. Echte duurzame materialen kosten handen vol geld. Tenzij je voor upcyling gaat, maar dan heb je mogelijks een verschillend materiaal per product.
  • 3 verschillende modellen, kleuren, maten… One for all.
    • Je dénkt dat je voor iedereen goed doet, terwijl de kans dat je meer gaat verkopen van één product groter is dan bij 3. Wat met de mensen die er net tussenvallen? De vraag blijft komen en voor iédereen goed doen, lukt nooit.
  • De mooiste vormgeving
    • Maar is die ook gebruiksvriendelijk, ergonomisch, prijs-kwaliteit oké?
  • Belgische productie
    • Super tof! Maar ook duurder & mogelijks niet persé duurzamer (bestellen in BE = mogelijks nog productie in China).
  • In samenwerking met betekenisvolle partners
    • Ken je hen al? Wat maakt hen waardevol? Wat kunnen zij jou bieden? Denk hier goed over na!

Wat kan je wél doen?

  • Hét perfecte potje.
    • Bij verschillende leveranciers kan je proefpotjes bestellen en het loont de moeite om bij een kleinere leverancier te gaan kijken die mogelijks meer vraagt per eenheid, maar waar je kleinere oplages kan bestellen. Geld bespaard indien toch niet de gewenste kwaliteit!
  • Dé meest gepaste verpakking.
    • Denk na over een mogelijke extra aanvulling voor jouw product, zodat je een eerder gestandaardiseerde verpakking kan kiezen. Bv. een kaars in een doos? Ga voor een grotere door en steek er een sample bij + een folder met jouw verhaal met extra reclame voor mogelijke kennissen.
  • De meest duurzame materialen
    • Zoek iemand die voldoende informatie kan geven en jou kan begeleiden in de juiste materialen. Je besteed misschien meer aan onderzoek, maar minder aan alweer materiaal op de afvalberg bij verkeerde match.
  • 3 verschillende modellen, kleuren, maten… One for all.
    • Ga voor één product, werk dit voldoende uit en vraag feedback aan je klanten. Die feedback kan je gebruiken voor de toekomstige uitbreidingen en mogelijks zelfs beter maken dankzij jouw potentiële ambassadeurs.
  • De mooiste vormgeving
    • Mogelijks zorgt een heeeeel licht andere vorm voor een lagere prijs in aankoop en kan je veel uitsparen. Door veel te testen bij potentiële klanten en gebruikers kan je een sterker product op de kaart zetten.
  • Belgische productie
    • ‘t is de zoektocht waard om na te vragen hoe bepaalde bedrijven werken. Pols bij mogelijke leveranciers waar hun items gemaakt worden. Zo is jouw duurzaam verhaal veel meer waard.
  • In samenwerking met betekenisvolle partners
    • Durf doorvragen. Durf jezelf ook op de kaart te zetten. De waarde die de andere geeft, moet gelijkwaardig zijn aan wat jij krijgt en andersom.

Ik heb nu enkele voorbeelden naar voor gebracht, maar er zijn nog 1000-en andere specificaties waar je mogelijks rekening mee kan/moet houden bij het uitwerken van jouw product(en).

Onderzoek is een héél belangrijke!


Heb jij vragen over bovenstaand onderwerp & wil je graag bekijken hoe we dit samen kunnen aanpakken? Stuur gerust een berichtje!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.