Gratis tips voor productondernemers - Vermarkt

Over mij.

Ik ben Alexandra, dogmom van greyhound Thorvi en bijna 29 jaar oud (jarig op 11 mei, yay).

Aangezien ik graag lange teksten schrijf, maar dit niet altijd even snel leest, pak ik het bij deze anders aan.

Enkele weetjes over mij:

  • Ik woon in Buggenhout (Oost-Vlaanderen, België) met mijn man Nick, waarmee ik intussen dikke 2 jaar getrouwd ben.
  • Hondenzot, hehe. Na 26 jaar hebben we de stap éindelijk kunnen zetten om een eigen hond te adopteren. Sinds februari 2022 is Thorvi bij ons, zij komt oorspronkelijk van de renbanen in Ierland en is 6 jaar oud. Op mijn sociale media zie je haar heel regelmatig verschijnen, aangezien ze 24/7 bij mij is en haar leven als kantoorhond zéér serieus neemt. 
  • Introvert, die vooral graag online netwerkt & super graag babbelt met mensen die ze online al leren kennen heeft. Naar een netwerkevent gaan met enkele mede-ondernemers vind ik fantastisch om te doen! Samen sta je sterk. Zeker als introvert. 
  • Ik ben een buitenmens, met groene vingers voor alles wat met groenten en fruit te maken heeft, maar slaag er niet in om een binnenhuisplanten te laten overleven (zelfs een minicactus van de Ikea heb ik doodgekregen, help).

Mijn verhaal.

In 2020 ben ik afgestudeerd als ‘productontwikkelaar’ en tijdens mijn studies heb ik veel geleerd rond hoe je een goed onderbouwd marktonderzoek opzet en een doordacht product kan lanceren. 

Alleen… miste ik nog alles rond het ‘ondernemerschap’. Daarrond krijgen we zeer weinig info in de opleiding.

Het lot wil dat ik samen met Nick tot een productidee kom tijdens mijn laatste masterjaar. De fundering voor het ondernemerschap was gezet en ik ben er gewoon direct voor gegaan! Ondernemingsnummer aangevraagd, businessplan gemaakt, idee uitgelegd aan vele kennissen en dit is meteen goed onthaald.

Tijdens de 1e fysieke markt, werd er veel gevraagd hoe we op dit idee gekomen zijn. Ons uniek verhaal.

De ‘waarom’ bleek de doorslag om mensen te overtuigen om onze producten (geupcycelde flessen tot lampen op maat, ons verhaal vind je hier) te kopen of eentje op maat te laten maken. De eerste verkoop was rond en wij konden ons geluk niet op!

Doorheen de jaren hebben we +200 lampen mogen maken en verkopen. Steeds weer kwamen klanten terug om een nieuw cadeau te laten maken voor een vriend(in) of familielid. Of als herinnering aan een persoon/mooi moment (fles champagne van een verloving, fles wijn van de overleden opa…). Achter elke lamp zat een uniek verhaal en dit was voor mij onbetaalbaar. 

Dankzij online groepen, markten en netwerkevents, kreeg ik een grote passie voor de (introvertere) ondernemers en hun (product)verhaal. Dit in combinatie met marktonderzoek, productontwikkeling & netwerken/verkopen, maakte dat er een nieuw idee groeide binnenin mij.

Ons bedrijf ‘Léon’ (de lampen) combineerden we met loondienst, al kriebelde het al sinds het afstuderen om te gaan voor een zelfstandig statuut.

Na enkele ups en downs op zowel persoonlijk als op het werk, gooide ik mijn twijfels over boord.

Ik wou mijn onderzoek dat ik voor ‘Léon’ gedaan heb rond ondernemen (hoe, wat, waar begin ik…) combineren met mijn opleiding ‘Productontwikkeling’ en introverte ondernemers helpen die ervan dromen om een eigen, goed doordacht product op de markt te brengen. 

Eh… Voila!

Winkelwagen

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.