R.O.O.T.S. – gids

Wat is nu juist die ‘R.O.O.T.S’-gids?

Dit is een complete gids met stappen plan om jouw realistisch en onderbouwd ondernemingsplan te gaan opbouwen waarbij je trouw blijft aan jezelf om zo een succesvolle onderneming te gaan opbouwen.

Alexandra Vermeir

Het woord ‘succesvol’ wordt al snel in de mond genomen en gelinkt aan €10.000’en euro’s omzet. Voor mij staat omzet niet gelijk aan succes.

Succesvol betekent voor mij... mijn leven kunnen leiden op een comfortabele manier door rond te komen elke maand aan de hand van mijn financieel plan, waarbij ik nog een budget heb dat ik opzij kan zetten voor mijn spaardoelen, quality time kan inbouwen met mijn gezin en rust kan nemen wanneer ik het nodig heb. Mijn succes hangt ook vast aan mijn netwerk. Mijn fans en klanten zijn mijn drijfveer om door te gaan, zonder hen zou ik dit niet opgestart zijn. Niet enkel degene die kopen, maar ook de klanten die mijn aanbod delen, die mijn successen mee vieren en die mij rechthouden wanneer ik dreig om te vallen.

Want ook omvallen hoort erbij als ondernemer. Klein paniekske? Schrik om om te vallen en niet meer recht te raken?

Ik snap het helemaal. 

Laat ons even samen naar onderstaande uitspraken eens kijken…


Pff, ik heb genoeg geld op mijn spaarrekening staan. Ik kan wel doen wat ik wil zonder er naar te kijken.

Ik heb een ‘simpel’ product, het is niet de moeite.

‘Ik heb geen budget om te spenderen, hoe kan ik dan ondernemen zonder geld te investeren?’

Ik zie wel wanneer ik naar hoofdberoep ga, eerst nog wat ‘proberen’.

Herkenbaar? Heb ik je inwendig effe “bewust” doen lachen? Of… Heb ik je eerder een kleine paniekaanval bezorgd?

Een ondernemingsplan…

Misschien hoor jij het even in Keulen donderen en heb ik jouw paniekaanval nog wat extra voeding gegeven. No stress! 

Wanneer je start met ondernemen, is het eerste dat je wil doen gewoon je eigen idee uitwerken, toch? Ook ik heb dit voor-mijn eerste bedrijf ‘Léon’ niet gemaakt.

Enkele maanden later kreeg ik het deksel op mijn neus want ik had geen idee meer waar ik nu juist mee bezig was (buiten het creeëren van mijn producten).


Wat is nu juist een ondernemingsplan?

Heel simpel gezegd is dit een ‘roadmap’ om jouw idee naar effectief opgebouwde onderneming in kaart te brengen.

Je gaat bekijken wat je juist wil bereiken en hoe je dit kan bereiken.

Na het opstellen van jouw ondernemingsplan heb je een mooie strategie waar je mee aan de slag kan en deze vorm dan ook de basis van je onderneming. Wanneer je dit verder aangevuld met jouw persoonlijke ervaring, verhaal en ‘waarom’, kom je tot een compleet geheel waar je uit kan groeien.

Deze gids is GEEN cursus, maar een online invulboek. Je gaat dus meteen concreet aan de slag en na het laatste hoofdstuk staat jouw plan om helemaal op punt.


Waarvoor zorgt een ondernemingsplan?

Dit zijn enkele antwoorden uit mijn ‘Instragram’-poll. Een verzameling van reacties van ondernemers die een ondernemingsplan hebben opgemaakt.


‘Is de gids voor mij ook nuttig, want ik ben al ondernemer?’

Het is een super belangrijk onderdeel voor ondernemers wiens basis nog niet op punt staat. Ideaal voor ondernemers die al een concreet idee voor ogen hebben of al gestart zijn, maar die nog zoekende zijn wie ze zijn, de match tussen zichzelf en hun onderneming & hoe dit alles tot een authentiek geheel kan omgevormd worden. 

  • ‘Ik heb echt geen idee hoe ik eraan moet starten…’ – ik pak alles stap voor stap aan met jou! Ga je liever in groep aan de slag? Dan kan je deelnemen aan het R.O.O.T.S-traject.
  • ‘Oh, ik steek mijn tijd wel in andere dingen’ – je kan net extra tijd vrijmaken door een plan te maken.
  • ‘Nee, ik ben nog altijd maar bijberoeper’ – wat als je een plots een grote bestelling binnenkrijgt en niet weet wat doen? Daar kan een plan jou bij ondersteunen!
  • ‘Ma pfffffff ik ben liever creatief bezig’ – je kan zelfs nog meer gerichter creatief bezig zijn door een ondernemingsplan als basis te houden. Altijd een overzicht om naar terug te grijpen en minder verlies van focus.

Wat mag ik verwachten van de gids?

  • de basis van het ondernemerschap
  • alles wat erbij komt kijken om een onderneming te gaan onderbouwen
    • jezelf leren kennen (deep dive in jouw persoonlijkheid & manier van ondernemen zoeken die bij jouw gezin, waarden, normen, manier van leven… past)
    • jouw relatie met ondernemen gaan onderzoeken (wat drijft jou,  waarvoor wil jij bekend staan, jouw sterktes gaan we omzetten in ondernemerskwaliteiten die je gaat verwerken in jouw aanbod).
    • Je doelgroep leren kennen (we nemen jouw persoonlijkheid mee in de zoektocht naar een doelgroep die ook bij jou past als ondernemer. Die match = onmisbaar!)
    • Marktonderzoek uitvoeren (we duiken hier dieper in jouw doelgroep & hun noden. Ik neem jou mee in de verschillende mogelijkheden om een marktonderzoek op te starten en je krijgt van mij een eerste opzet op jouw eigen vragenlijst te gaan opstellen.)
    • Hoe maak je alles? (Leer jouw productspecificaties kennen en duik in de optimale opbouw van jouw product + de regelgeving errond. Ik neem jou mee in alle eigenschappen die mogelijks belangrijk zijn bij het maken van jouw product).
    • Je aanbod gaan opbouwen bij een bijkomende dienst, bv. workshops (waar moet je rekening bij houden met het opzetten van een online/fysieke onderneming? We overlopen de mogelijke manieren om jouw aanbod te gaan opbouwen).
    • Jouw aanbod gaan opschalen (Help, plots een grote bestelling! Ik leer jou om om te gaan met situaties als deze en hoe je ze vanaf de start kan vermijden. Paniek is geen goede stimulans, dus dat gaan we vermijden.)
    • Een financieel plan gaan opstellen (voor elke ondernemer anders, maar we gaan samen aan de slag met mijn excel-template.)
    • Jouw merk, doelen & stappenplan voor de toekomst (je leert vanaf 0 jouw eigen merk opbouwen, inclusief je eigen uniek verhaal. Je doelen leg je vast voor de komende maanden en dankzij het uitgewerkte stappenplan weet je waar je als eerste moet aan beginnen).

Samen gaan we terug naar de basis.
‘Back to the R.O.O.T.S’.


Klaar om erin te vliegen?

Winkelwagen

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.