Start (hier)!

Succesvol betekent voor mij... mijn leven kunnen leiden op een comfortabele manier door rond te komen elke maand aan de hand van mijn financieel plan, waarbij ik nog een budget heb dat ik opzij kan zetten voor mijn spaardoelen, quality time kan inbouwen met mijn gezin en rust kan nemen wanneer ik het nodig heb. Mijn succes hangt ook vast aan mijn netwerk. Mijn fans en klanten zijn mijn drijfveer om door te gaan, zonder hen zou ik dit niet opgestart zijn. Niet enkel degene die kopen, maar ook de klanten die mijn aanbod delen, die mijn successen mee vieren en die mij rechthouden wanneer ik dreig om te vallen.

Maar… Hoe begin je hier aan? Wat zijn de stappen die je best zet om hierin te slagen?

STAP 1:
Wie ben JIJ?

Je eigen uniek verhaal. Wie ben jij? Wat zijn je dromen, doelen? Wat wil je bereiken en wat is jouw persoonlijkheid? Waarom wil je dit?


STAP 2:
Jouw ondernemingsplan

Misschien hoor jij het even in Keulen donderen en heb ik jouw paniekaanval nog wat extra voeding gegeven. No stress! 

Wanneer je start met ondernemen, is het eerste dat je wil doen gewoon je eigen idee uitwerken, toch? Ook ik heb dit voor mijn eerste bedrijf ‘Léon’ niet gemaakt. Enkele maanden later kreeg ik het deksel op mijn neus want ik had geen idee meer waar ik nu juist mee bezig was (buiten het creeëren van mijn producten).

Not your way to go!
Je pakt het dus best wél direct goed aan vanaf de de start.

Een ondernemingsplan is heel simpel gezegd een ‘roadmap’ om jouw idee naar effectief opgebouwde onderneming in kaart te brengen.

Je gaat bekijken wat je juist wil bereiken en hoe je dit kan bereiken.

Na het opstellen van jouw ondernemingsplan heb je een mooie strategie waar je mee aan de slag kan en deze vorm dan ook de basis van je onderneming. Wanneer je dit verder aangevuld met jouw persoonlijke ervaring, verhaal en ‘waarom’, kom je tot een compleet geheel waar je écht uit kan groeien.

Dit zijn enkele antwoorden uit mijn ‘Instragram’-poll. Een verzameling van reacties van ondernemers die een ondernemingsplan hebben opgemaakt.



STAP 3 :
Jouw financieel plan

Wat is jouw budget, ga je in hoofdberoep/bijberoep, wat zijn je kosten en wat wil je binnenhalen…?

Ik zorg voor een template waar we mee aan de slag kunnen.



STAP 4 :
Starten met marktonderzoek

Marktonderzoek. Een héél breed woord, maar eigenlijk een essentiële stap om te weten of jouw product ook effectief gaat opgenomen worden in de markt. Van een onderzoeksvraag gaan we concreet aan de slag met een onderzoeksplan en de juiste onderzoeksmethodes op maat.



STAP 5 :
De ontwikkeling van jouw aanbod/product.

Haaaaa, de ontwikkeling van je product en aanbod. Ik wou dat ik kon zeggen dat dit de belangrijkste stap is, maar dat is het NIET. De combinatie van alle bovenstaande stappen, zorgt ervoor dat je ontwikkeling heel anders zal gaan verlopen. Je hebt nu kennis over je onderneming, je budget, jezelf, jouw product én de markt waarin het verkocht zal worden.

Aan de hand van al deze stappen, kunnen we voor de productondernemers ook volgende dingen bekijken:
👉🏻 materiaal, gebruiksvriendelijkheid, normen & regels (bv. CE-keurmerk), de afmetingen & ergonomie, de modulariteit en vorm…



STAP 6 :
Jouw verkoopstrategie & netwerk bepalen

Jouw verkoopstrategie en netwerk. Eén van de belangrijkste stappen.
Verkopen en netwerken kan alleen maar slagen indien je trouw blijft aan jezelf. De waarden, normen en unieke zelf.

Waarom?

Omdat netwerken mij als ondernemer net het meeste bijgebracht heeft!

Enkele voorbeelden:

  • Bij de opstart van mijn winkel VENEIR heb ik amper moeten zoeken naar ondernemers die zich mee wilden engageren. Mijn socials en mail stonden roodgloeiend en dat allemaal dankzij het vertrouwen en de klik die er al was door elkaar al te kennen (via mijn events, markten waar ik graag naartoe ga, events van externen, online netwerken…)
  • Ik heb een fantastische basis van fans, volgers die voor mij klaar staan wanneer het eens moeilijk gaat. Yes, ook dat gebeurt wel eens. Ondernemen is met vallen en opstaan en het is gewéldig om een kring te hebben waar je op kan terugvallen.
  • Veel geven = veel terugkrijgen. Eens een leuke extra hier en daar, mensen die graag eens samenwerken omdat ze weten hoe ik in elkaar zit, ondernemers die zeggen ‘gij hebt mij al zoveel geholpen, dit doe ik graag eens terug’. ‘T is echt geweldig!

Wanneer je alle 6 stappen op een goede manier aanpakt, kan ik je zeggen, het komt goed! 🙌🏻

  • we creëren een uniek verhaal rond jouw product zodat een potentiële klant het waarom en de voordelen van je product begrijpt.
  • We onderzoeken samen de potentiële markt voor het product zodat jij als startende ondernemer kan groeien.
  • Na het marktonderzoek zetten we samen het proces van productontwikkeling in gang of we duiken in het aanbod dat het beste bij jou én jouw potentiële klanten past.
  • Ik introduceer je in mijn netwerk van specialisten en ik leer je graag hoe je salesgesprekken aanpakt als startende, introverte… ondernemer.
  • Ik help je met de website en tips & tricks om hoger scoren in Google.

Let’s do this!

Zin om samen aan de slag te gaan?

NIEUW
Specifiek PILOT-traject voor creatieve ondernemers met een productidee!

Winkelwagen

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.